Liker du Allan-bølgen?
De nye sociale medier vil ændre magtbalancen i fremtiden. Det bliver stadig sværere for virksomheder, politikere eller TV2 at fastsætte dagsordenen.
Bragt som klumme i Århus Stiftstidende januar 2014
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
DU LIKER IKKE ”VILD MED ALLAN”, skrev en god veninde til mig på Facebook og jeg skrev noget sjovt tilbage. Først senere gik det op for mig, at hun faktisk mente det. For dem, der ikke er på Facebook: I forbindelse med Allan Simonsens deltagelse i Vild med dans, var der nogen, der oprettede en ”fanklub” på Facebook for at støtte sms-stemmer til Allan. Man kan give siden et ”like” og får derved automatisk sjove nyheder og billeder om Allan. ”Vild med Allan” har pt ca. 64.000 følgere – heriblandt mig.
På vej hjem fra København efter et foredrag om bl.a. de unges brug af de nye sociale medier talte jeg længe i mobil med min veninde. Hun fik mig hurtigt gjort forståeligt, at der var dømt rødt kort for det med Vild med Allan. Som en ivrig danseamatør, har det været en stor fredagsfornøjelse for hende at se ”Vild med dans”. Det var det ikke længere. For trods Allans mildest talt ikke gode danseben, blev han stemt videre af publikum og er nærmest blevet kult. ”Det er sårende og sabotage, hvorfor gør I det”, spurgte min kære veninde så inciterende, at jeg begyndte at rødme af flovhed i Passaten. Jeg er et blødt mennesker, der hader at såre andre.
Det endte med en rigtig god snak om pli, respekt men mest om effekten af netop de nye sociale medier som Facebook. I sine spæde begyndelse handlede internettet om informationssøgning. Så kom fasen, hvor først de unge (nu også vi andre) begyndte at iscenesætte vores spændende person og skabe kontakt til andre via Facebook. Den næste bølge – ”Allan bølgen” vidner om den magt, som de nye sociale medier vil få på godt og ondt.
Det er blevet stadig sværere for virksomheder, politikere eller TV2 at fastsætte dagsordenen. Alle kan tage teten på de nye sociale medier og få vendt debatten, hensigten eller et seriøst perspektiv til noget sjovt eller grimt. Kunder, seere, utilfredse forældre i daginstitutionen kan finde sammen og skabe en ny historie eller protest. Magtbalancen har ændret sig og vi vil i fremtiden opleve en meget mere løbsk dialog på de nye sociale medier og en ”folkemagt” af dimensioner. Det kan gavne den demokratiske debat, men det kan også skabe flygtige stemninger af hot eller not, der måske ikke altid er så konstruktive og gavnlige for helheden eller fællesskabet.
For effekten af sjove billeder og videoklip overtrumfer let seriøs tekst og argumentation. Billedmediet er stærkt Hvem husker, at forårets hestekødsskandale bl.a. handlede om fund af hestekød i FINDUS lasagne? Det gør alle os, som har set det billede, der er blevet delt på Facebook med en flok løbende heste og teksten ”Keep on running or they will FINDUS”. Det har FINDUS måske fortjent, men alle kan risikere at blive hængt til tørre på Facebook. Når først du har uploadet noget på de nye sociale medier, er det ude af dine hænder og kan blive delt og kommenteret på en måde, du ikke bryder dig om. Og man kan jo kun gyse ved tanken om, at der havde været Facebook på Hitlers tid.
Allan røg omsider ud af vild med dans. ”Vild med Allan gruppen” fortsætter dog for fuld musik. Allans foto klippes ind i billeder af Superman og Gothfather (The dance father) og skoleklasser uploader foto af Allan som kravelnisse. Der er nok at følge med i af sjove links og likes. Så sig det ikke til min veninde – Men jeg liker stadig Allan!
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: