Motivation af Popstarsgenerationen
10 tips til rekruttering og fastholdelse af nutidens og fremtidens unge - Use ME or Loose ME
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Bragt i Dansk HR´s julekalender 2016
Kald dem generation Y eller Z, de digitalt indfødte, Facebook-, SoMe- eller Popstars-generationen. Kært barn har mange navne. Alle dækker de over en generation af unge, som er opvokset i en global, digital, individualistisk og ”følsom” tid og med uendeligt mange valgmuligheder - men også med et krav om at skulle vælge. En generation hvis motto synes at være: Use ME or Loose ME, it´s my way or the highway!
For 5 år siden var jeg med til at skrive bogen Popstars-generationen – nutidens unge fremtidens arbejdskraft. Siden har jeg fulgt nysgerrigt med og har været rundt på utallige uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser i forbindelse med foredrag, workshops og projekter omkring ungdomskultur og har haft mange inspirerende diskussioner. Det hele er her kogt ned til et decemberkækt bud til Dansk HR´s julekalender: Hvad der skal til for at rekruttere og fastholde de unge medarbejdere i fremtiden?
1. ”Friske” kampagner. De unge tænder klart på fede steder med en fed historie, men drop de lidt for smarte stillingsannoncer. Flere virksomheder har haft succes med at tiltrække nye medarbejdere for blot at miste dem hurtigt igen, når der ingen sammenhæng var til den virkelige ”kedelige” dagligdag. Sørg for, at jeres stillingsannoncer og virkelighed hænger sammen!
2. Vigtigt formål. For mange unge er det vigtigt at kunne se et formål med deres arbejde – mange vil gerne gøre verden til et bedre sted at være og kunne se sig selv i det. Hvad er det reelt, den unge bliver en del af? Bedre miljø, sundhed, big business? Fortæl det!
3. Nye titler. De unge er individualister og vil gerne skille sig ud med en ”smart” titel. Det hedder ikke længere elev, men traniee – det er på English og mere i øjenhøjde. En virksomhed havde stor succes med at få ansøgerne til en sekretærstilling ved at søge efter en ”business assistent”. Overvej, om I også kan give den lidt gas!
4. En ”HUB“. Mange unge giver udtryk for, at de er bange for at træffe de forkerte valg. Det er ikke mærkeligt, når fremtidens arbejdsmarked ser turbulent ud, og de i øvrigt står overfor måske alt for mange valg. Angsten for at ende i en blindgyde kan være stor. Kan I lancere jer selv som et fedt netværksknudepunkt eller en HUB, hvor den unge har tråde ud til mange nye muligheder - eventuelt internationalt og ”holde den åben”, kan det have en stor attraktion. Giv de unge en fornemmelse af ikke at blive låst fast!
5. Hurtig boarding. Drop lange introprogrammer, de unge vil i action fra dag et med ansvar og indflydelse. Mange har deres primære indtryk af arbejdspladser fra serier som Advokaterne, Greys Hvide Verden og diverse kokkeprogrammer og forventer action, starquality og fede projekter. Gerne noget, der gør sig godt på de sociale medier. Stå klar med et vigtigt og fedt projekt, den dag den unge tjekker ind på jeres arbejdsplads!
6. Husk at ”like”. Det er slut med at ”disse” eller ”bosse” – de unge gider ikke tage mod besked af en 5 år ældre mellemleder – de mærker efter, om opgaven giver mening for MIG. De er vant til at forhandle deres position med deres forældre, lærere og pædagoger og har meget lav autoritetstro. Faktisk er de vant til at blive set og ”liket” på Facebook uanset kompetencer. Husk at like dine unge medarbejdere mindst 3 gange dagligt!
7. Spontan motivation. De unge er meget sociale og teamorienterede, men tænder af på langtidsplanlægning og diagrammer. De er vant til, at alt kan arrangeres spontant og problemløst via sms eller de sociale medier. Spontant møde, bytning af vagter og gerne lidt eventpræg: vi rydder op på lageret i eftermiddag og der er kage til alle. Drop det lange seje træk og gør klar til spontant motivation!
8. Mentoring 24/7? De unge har brug for at blive hjulpet godt ind på arbejdspladsen og få hjælp til at få oversat deres måske lidt for store drømme til konkret virkelighed, det som nogle studievejledere kalder for drømmeknuseri. De er vant til, at voksne er en serviceydelse, far og mor har været kok, advokat, taxichauffør og coach, og nu forventer de helt naturligt 24/7 smartphone service fra deres leder. Indfør en moderne online mesterlære!
9. Følsomme unge. De unge er børn af oplevelsesøkonomien, hvor kyllingen hedder Holger nede i Super-Brugsen og brands og reality-tv har lært dem at mærke efter i alt fra studievalg til arbejdsplads. Derfor forventer de forståelse for deres følelser, når livet driller og kanariefuglen er syg. Rigtig mange unge har svært ved at kapere de mange krav om at kunne vælge, se godt ud på Facebook og performe og har brug for nænsomhed for at kapere de intense forandringer i en kompleks fremtid. Giv de unge en kærlig hånd og vær en god coach!
10. Forventningsafstemning. Skal vi altid bare tilpasse os de unge eller skal vi netop give modspil? På den ene side, kan klare linjer måske være en befrielse i en tid, hvor alting sejler, på den anden side, kan for rigide holdninger skræmme de unge væk. Kan I på nogle punkter være imødekommende og fleksible med eventmotivation, fede titler osv. – det koster ikke noget og I kan jo altid smile lidt i bagbutikken. Vigtigst er nok at få afstemt forventninger fra start; hvad er go og hvad er no go f.eks. i forhold til brug af mobiltelefon. Tag en dialog med den unge i øjenhøjde!
Var de ”10 bud” lidt forsimplede og lige kække nok? Sikkert – alle unge er jo ikke ens. Uanset kan det nok være værd at overveje perspektiverne og tage en snak om, hvordan I tackler rekruttering og fastholdelse af jeres unge medarbejdere i fremtiden. Popstars-generationen er godt på vej ind på arbejdsmarkedet og et sidste bud kunne derfor være: Få forståelse for popstars-generationen. De er børn af deres tid, opvokset under indtryk af nogle bestemte megatrends, og vi har selv være med til at opdrage dem. Endelig er det nu en gang, de unge vi har.
Forældre generationen har altid været bekymrede over den næste generation, og det er jo nok det første alderdomstegn. Glædelig jul og god fremtid!
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: