Frivillige i fremtiden
Hvordan får vi selfie-frivillige til at give en hånd "ud over os selv" - også i fremtiden? Der er brug for at undersøge nye måder i det frivillige arbejde
Frivillige i fremtiden
Bragt i Århus Stiftstidende marts 2018
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Noget på CV´et, et stort ”familiefællesskab”, borgerpligt eller anerkendelse på SoMe – hvad motiverer os til at blive frivillige i fremtiden? Emnet er aktuelt - Aarhus Kommune er Europæisk Frivillighedshovedstad i 2018.
I Danmark har vi tradition for at danne foreninger, bare vi er mere end 3 personer til stede, og for at deltage aktivt i forpligtende fællesskaber lige fra grundejerforening, det frivillige idrætsliv og til de store frivillighedsorganisationers lokalafdelinger. Men frivillighedsbegrebet er udfordret i en flydende fremtid. Kan vi finde nye måder at motivere og organisere på i forhold til fremtidens frivillige?
Hvor vi tidligere lidt forenklet sagt levede vores liv i en kernefamilie, arbejdede på den samme livslange arbejdsplads og var stabilt knyttet til et lokalområde, går tendenserne i retning af flydende familieformer, projektansættelser og et nomade liv. Stærke megatrends som individualisering, digitalisering og globalisering dominerer, samtidig med at vi mærker efter om, livet føles godt for mig lige nu. De stabile ildsjæle, der påtog sig det lange seje træk i det frivillige foreningsliv, er på vej på pension. Unge opvokset i en individualistisk verden med drømmebilleder og en tiltagende performancekultur er på vej.
I en workshop hos Røde Kors Aarhus afdeling for nylig arbejdede vi i 4 vidt forskellige scenarier for fremtidens ”tidsånd” for at få forskellige ideer til motivation af frivillige i fremtiden. I det første scenarie ville vi optimere vores liv på alle måder – what´s in for me. Verden er konkurrencepræget, spar mig for føleri, jeg ”klipper ind” i fællesskaber, når det passer MIG. Her handler det om at få noget på CV´et, være karrierefrivillig og få pointscorer for sin indsats. I scenarie to var tanken, at vi har behov for fællesskab og fælles værdier i en omskiftelig verden og næres af at yde noget og gøre en forskel sammen med andre. Her søger vi en slags klub eller familienetværk. Det tredje scenarie handlede også om fællesskab, men ud fra en mere snusfornuftig tankegang – lidt dividende på bundlinjen, hvis vi alle yder noget. Det drejer sig om borgerpligt og sammenhængskraft i samfundet. Til slut antog vi, at vi søger identitet, selvrealisering og oplevelse også gennem det frivillige arbejde. Der blev brugt betegnelser som flow- og selfie-frivillige. Måske et foto på de sociale medier af MIG, hvor jeg donerer varmt tøj eller hjemmebagte boller til de stakkels hjemløse, der fryser i vinterkulden.
Der er brug for at undersøge nye måder i det frivillige arbejde. Vi lever mere omskiftelige liv og vil have travle arbejdsperioder og perioder med fint overskud. Kan vi finde nye digitale platforme med ”udbud” af delopgaver, hvor man kan melde sig, hvis der er overskud i kalenderen den næste uge? Plukke de projekter ud, der interesserer MIG, og hvor jeg kan bruge eller udvikle netop mine kompetencer? Pilen peger i retning at, at det frivillige også skal give mening for den enkelte – det handler ikke nødvendigvis om en opofrelse eller om at være et særlig godt menneske. Måske frivillighedsdating via en Tinder-App er svaret, så man kan finde de opgaver, der føles godt for mig, eller blive matchet med den ældre, jeg helst vil være besøgsven for! Personligt har jeg stor fornøjelse af at være sofa- eller ”on the go” frivillig på en telefontjeneste – jeg kan passe min vagt uanset, hvor jeg befinder mig og i øvrigt bruge mine samtalekompetencer til noget nyttigt.
Vi kan alle have en forestilling om, hvor vi er på vej hen, og hvad der ville være den mest ønskelige fremtid. Det centrale spørgsmål er dog, hvad der reelt kan motivere flest muligt, hvis vi skal have flere til at give en hånd ud over os selv også i fremtiden. Om ens motivation er ”noget på cv´et”, MIG godheds foto på Facebook eller det at være med i en særlig klub er vel i princippet ligegyldig, måde, blot man leverer til fællesskabet?
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: