Når blot bilen er grøn i fremtiden
Byder fremtiden på mere klimaaktivisme og hvordan får vi en en nuanceret dialog om klimaudfordringerne? 3 scenarier for tidsånden og fremtidens klimaløsninger
Læs mere…Effekten af Ukrainekrisen – prepperi?
Pilen peger mod konflikt, uforudsigelighed og angst for krig i fremtiden. Krise-proviantkassen kan få en renæssance
Læs mere…Hvor kommer mælken fra i fremtiden?
Følelserne kan skifte og svinge og måske ligefrem få forbrugeren til at stivne i tvivl ved køledisken, når udbuddet af æg eller mælkeprodukter kæmper med sunde, sjove eller grønne historier
Læs mere…Hvad vil vi beGÆRe i fremtiden?
Corona-krisen udløste en gær storm. Hvad mon vil blive det ypperste symbol på sikkerhed i fremtiden? Café latte to go? Veganerprodukter? Wi-Fi?
Læs mere…Hvad vil morgendagens forbrugere vælge - og kan de nudges?
Hvis vi ønsker at ”nudge” forbrugere i en mere bæredygtig retning, kræver det indsigt i både adfærdspsykologi og de megatrends, der påvirker tidsånden i fremtiden.
Læs mere…Jeg elsker lyden af knust glas
Vil vi blive "styret" af adfærdsdesign eller nudging i fremtiden? Er vi slet ikke så kloge, som vi tror?
Læs mere…Branding og bullshit?
Alle har et kamera med overalt og historier kan med lynets hast på godt og ondt blive spredt på de sociale medier
Læs mere…Vil du printe din egen mad?
Det er High Tech, det er bæredygtigt og hjælper dig i din alt for stressede hverdag. What´s not to like?
Læs mere…Karkludssymbolik
Er der tale om, at vi søger aflad og anerkendelse i vores valg af karklud? De flest af os aner vel ikke en dyt om økologiske sammenhænge og må læne os op ad, hvad vi kan finde i medierne.
Læs mere…Frivilligt i fængsel?
Vil virksomheder, der er for aggressive i deres digitale ”forfølgelse” opleve, at kunderne fravælger dem som leverandør?
Læs mere…Hvad skal du spise i 2018?
Overordnet set er nutidens og fremtidens forbrugere situider – situationsbestemte følelsesforbrugere, der fanges af forskellige signaler også i forhold til madkultur.
Læs mere…Er fremtiden glokal?
Vil vi i fremtiden tage afstand til, at kloden skrumper? Vil vi se en modreaktion, der betyder, at tidsånden bliver mere ikke glo-bal, men glo-kal?
Læs mere…Har genbrug en fremtid?
Er genbrugstrenden tegn på et opgør med de materielle værdier og en ny mere grøn og bæredygtig livsstil?
Læs mere…Mad er usundt, haps, haps!
Reagerer vi på kontroltab i en uoverskuelig og "farlig" verden med fokus på glutenfri, laktosefri og andre IKKE fødevarer?
Læs mere…Autentisk zone, tak!
Måske oplevelsesøkonomien i fremtiden skal op (eller måske ned) i et andet gear. Det er ikke sikkert, det er klogt, at alle forsøger at skabe de samme oppumpede oplevelsesparadiser
Læs mere…Klar til deleøkonomien?
Deleøkonomien er interessant og måske i det store fremtidsperspektiv ligefrem en udfordring for de traditionelle virksomheder og organisationer.
Læs mere…Fremtidens smiley-krati
Målekulturen er over os - giver det os bedre produkter og ydelser på sigt? Bliver medarbejderne så optagede af at score på en skala med simple definerede mål, at de faktisk leverer et dårligere produkt?
Læs mere…Når fremtiden er fortiden
Forbrugeranalyser og "her og nu" trends kan være for simple at læne sig op af. Fremtiden kan gå i mange retninger og vi kan let stirre os blinde en på "en selvfølgelig udvikling"
Læs mere…Fremtidens markedsføring ude af kontrol!
At fange forvænte individualistiske netværksmennesker i midlertidige peaks bliver udfordringen for ”markedsføring” i fremtiden
Læs mere…Den amerikanske stige
Jo flere ture, jo mere shopping, jo flere drinks, jo højere op på fordels- og forbrugsstigen. Er forbrugerne på evig jagt eller er tidsånden ved at skifte?
Læs mere…Mis forståelse
Har føleriet og behovet for selvrealisering via forbrug ramt selv vores kæledyr? Krise eller ej, Vi bruger flere og flere penge på vores hunde, katte og varaner
Læs mere…Up and go!
Fremtidens patienter er individualistiske autoritetsløse sundhedsforbrugere, vant til at vælge og vrage i Føtex såvel som i den offentlige butik og søge vor egen viden online.
Læs mere…Hvor tilfreds er du – LIGE NU?
Selvfølgelig skal kundeservice være til for kunderne og urimeligt bureaukrati og slendrian stoppes i tide. Men kan vi måle alt?
Læs mere…Man KAN sælge sand i Sahara!
Er oplevelsesøkonomi ikke tågesnak i en tid, hvor krisen kradser? Ikke i Vestjylland, hvor du kan købe "Klitsand" med hjem fra ferien!
Læs mere…Virtuelt oseri, en ny forbrugertrend?
Vi slipper næppe vores fysiske forbrugerisme helt, men det virtuelle oseri med mulighed for ”gratis” point i identitetsopbygning kan blive en ny udfordring for virksomhederne.
Læs mere…Hvad kræver DU?
Meget tyder på, at vi ikke længere opfatter os som borgere men som kunder i den offentlige butik. Vi lever i en stærk individualistisk tid med fokus på egne behov og følelser. Det er MIT liv, MIT barn, MIN situation.
Læs mere…Hr. og Fru Hansen anno 2012
Engang gav det god mening at tale om en typisk familie eller forbruger. I dag behøver vi ikke at ligne de andre, faktisk ikke engang os selv, vi kan altid træffe nye valg.
Læs mere…Er sagen stadig bøf?
Vil vi i fremtiden i vores valg på restauranter såvel som i køledisken gå efter fødevarer, der belaster vores klode og sundhed mindst mulig; mindre kødstykker, vegetabilske fødevarer ja måske ligefrem indtage ernæring i pilleform? Eller er vi, når det komme til stykket, lige så ignorante og glubske som en ung teenager og vil blot følge ”kødets lyst”?
Læs mere…Vi skal på staycation!
Oplevelsesøkonomien trives midt i finanskrisen med nye herlige ord. Finanskrisen har lige givet mange af os en kærlig opbremsning, da friværdipumpen gik baglæns, nogle mistede deres job eller vi bare blev grebet af krisestemningen uden, at vi reelt var ramt. Men gå tilbage til begreber som ”ikke råd til” er for kedeligt og svært at sælge til omgivelserne. Så lyder det lidt mere lækkert og måske tilvalgt livsstilsbevidst CO2-ansvarligt med staycation.
Læs mere…Vil du begraves med Marilyn Monroe?
Egentligt er det en interessant tanke, hvordan vi vil begraves i fremtiden. Vi lever i en individualistisk tid, hvor familiebegrebet bliver mere løsagtigt med flere ægtefæller undervejs og hvem skal man egentlig ligge sammen med? Fortsætter vores hang til selviscenesættelse post mortem?
Læs mere…Fremtidens landbrug og de ustyrlige forbrugere!
Finder du forbrugerne uberegnelige i dag, så velkommen til fremtiden. Landbruget kan lige så godt straks sadle om til de følelsesmæssige forbrugere, der udfordrer landbrugets planlægning og struktur. Fremtidens illoyale og situationsbestemte følelsesforbrugere skifter præferencer, som vinden blæser og er umulige at indrette sig efter
Læs mere…Gør klar til turbokvinden
FREMTIDENS KVINDE vil kræve design, kvalitet, turbo og smækkert udstyr - uanset om det handler om bil, mobil, oplevelser, kæreste eller fladskærm. Den pæne pige er sendt på museum, fremtidens kvinde vil ikke lade sig nøje. Fremtiden handler om mig og min identitet.
Læs mere…Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: