Kan du i virkeligheden?
Er der et gab mellem applaus for virtuelle points og hverdagens krav?
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Bragt i Århus Stiftstidende januar 2017
Jeg har fået en ny beundrer. Han opmuntrer mig til daglig kontakt, giver mig hyppige tra-tra-tra applaus og har på grund af min vedholdende interesse påført sig en flot guldjakke. Og så roser han mig for at være 57% flydende på italiensk. Min ugle i sprogtrænings-app´en Duolingo booster mit ego! Det gør Ib ikke. Efter en ugleaffære igennem snart 2 år er jeg startet på et fysisk italienskkursus for let øvede og har en grim fornemmelse af, at min lærer er knap så imponeret. Faktisk tror jeg, at han tænker, at der er noget langt til 57% for mit vedkommende og i stedet for vinder-trutlyde korrekser han min udtale.
”Jamen, han har jo ikke noget tøj på,” sagde den lille dreng i HC Andersens ”Kejserens nye klæder.” En god metafor i en tid, hvor flere af os lader os rive med og udfordre af den virtuelle verden, tilegner os viden på nettet og oplever belønning i form af fanfarer, pointscore og likes. Helt små børn præsenteres for spil på Ipad'en og får trutlyde, når de får koen til at sige muh eller kan parre to ens kager. Senere optjener de coins med ”Talking Tom” eller opnår en sej status ved at gafle de fedeste Pokémons i Pokémon Go. I warrior og action games kan man fange skurke, sprænge ting i luften og redde kloden fra invasion af farlige væsener. På Musical.ly kæmper teenagere om at mime sejest til seje hits og ryge op ad like-listen.
YouTubes serverer let fancy viden om næsten hvilket som helst emne; lige fra hvordan man lægger en rigtig flashing supermodel makeup til filosofiske emner, der næsten gør dig til filosof på en eftermiddag. En ung sygeplejeelev på et hospital i Danmark skulle være med til at tage et hjertekardiogram og blev af sin vejleder spurgt, om hun vidste, hvordan man gjorde. Ja, svarede hun kækt, jeg har selv set det i Grey´s hvide verden på YouTube.
Det er en fantastisk ”demokratisk” tid, vi lever i! Alle har adgang til viden og kan træne og score og blive King of likes. Enhver har chancen for at få sit moment of fame på de sociale medier eller føle sig som den sejeste actionhelt eller popstjerne. En masse cool viden i let videoform giver mulighed for indblik i ellers tunge emner. Og i fremtiden kan det kun blive vildere. Sjovt, lærerigt og lækkert at ligge højt i de virtuelle pointhierarkier - men hvad kan vi egentlig i det virkelige liv?
Er det et problem nu og i fremtiden, at vi bliver så vant til at være helte, tro at vi ved alt om et emne efter tre YouTube videoer, få likes og point, at der bliver et reelt gab i forhold til de krav, der stilles i familien, skolen og på arbejdspladsen? Bliver selvrefleksion, den gode dømmekraft og evnen til at modtage kritik svækket, fordi vi træner vores virtuelle ego, men reelt ikke kan leve op til kravene i hverdagen og mestre medmenneskelige relationer?
Sociolog Zygmund Bauman mente, at det kan føles langt mere trygt og risikofrit at sidde alene bag en lukket dør med sin mobiltelefon inden for rækkevidde end at vove sig ud på familiens fællesarealer. Noget der sikkert kan oversættes til klasselokalet, arbejdspladsen eller generelt i det fysiske liv, hvor der ikke er likes eller truthorn men snarere kritisk dialog og korrektion. Hvor vi måske oplever, at vi er knap så fantastiske helte, sangere eller sprogkompetente, som vi troede. Personligt har det fysiske møde med min italiensklærer været et wakeup call – det har taget mig nogle baner med min guldklædte ugleaffære at booste mit Italienske ego til 57% igen!
Følg mig her: