Fremtidens forbrugere
Hvordan kan landbruget navigere i følelser og kortsigtede diller?
Fremtidens forbrugere og landbruget er på dagsorden i flere opgaver i starten af 2020. Hvordan kan man forstå fremtidens forbrugere, lave en nødvendig mere langsigtet strategi og stå distance i fremtiden?
Fremtidens forbrugere er drevet af følelser, stemninger og signaler, og kan ikke længere inddeles i de traditionelle kundesegmenter. Igennem de sidst 10-20 år er bølgen af oplevelses- eller følelsesøkonomier kun vokset. Mælk, kød, andre landbrugsprodukter eller landbruget i det hele taget skal nu ”fortælle en historie” for at ramme forbrugerne.
En udvikling der er kommet på speed ikke mindst pga. de sociale medier, hvor mad og sundheds tips deles lystigt. En såkaldt sundhedsguru eller en ”kendt” blogger påvirker formentlig forbrugernes madforbrug mere end de officielle kostråd.
Følelserne kan skifte og svinge og måske ligefrem få forbrugeren til at stivne i tvivl ved køledisken, når udbuddet af æg eller mælkeprodukter kæmper med sunde, sjove eller grønne historier. Det er frit valg på alle hylder og følelser her og nu.
Samme rytme gælder ikke for landmanden, der i sagens natur ikke kan omstille sin produktion i forhold til, hvad der er hipt her og nu. Så hvordan kan man stå distance i fremtiden?
Det handler blandt andet om at lære at skelne mellem kortsigtede diller eller mikrotrends og megatrends, der sætter spor ind i fremtiden. Her kan både klima, storytelling og at komme ind i kampen med food coaching på de sociale medier være gode bud.
Følg mig her: