Mød Generation Beta
Hvordan vil de stærkeste megatrends forme fremtidens børn?
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
I år skal vi byde velkommen til Generation Beta. Generation Beta er betegnelsen for de børn, der vil blive født fra 2025 og frem til 2039.
I en ny rapport fra det australske analysebureau McCrindle forudser demograf og futurist Mark McCrindle en generation, der vil vokse op i en totalt teknologisk mættet verden, hvor AI og algoritmer er fuldstændig integreret i hverdagslivet lige fra uddannelse, arbejde, underholdning, sundhedsydelser og social interaktion.
De vokser op i en verden med masser af muligheder, men også store udfordringer, herunder klimaforandringer. Det vil betyde, at Generation Beta bliver den mest globalt orienterede generation nogensinde med stor bevidsthed om fællesskab og samarbejde, lyder det.
Kan man datomærke en generation?
Er det rimeligt på den måde at datomærke og betegne en hel generation? Når jeg holder foredrag om ungdomskultur, plejer jeg at bruge SoMe-generationen, som fælles betegnelser for børn og unge, der opvokser i et følsomt, individuelt, digitalt turbosamfund og lade de små nuancer fare.
Selvfølgelig kan det i nogen sammenhænge også være interessant at opdele børn og unge i forskellige grupper efter alder, fordi der er nogle mere specifikke træk, alt efter om man er 10 eller 35 år. Derfor giver jeg ind imellem også et bud de mere specifikke generationer; Popstars-generationen, Z-generationen og Generation TikTok, og fremover må jeg have det nyeste skud på stammen, generation Beta med på en slide.
Alle unge født indenfor samme årti er naturligvis ikke ens. Det man ser på som fremtidsforsker, er hvordan de stærkeste megatrends i den tid, vi vokser op i, ser ud til at påvirke os i de vigtige dannelses år, hvor hjernen endnu ikke er færdigudviklet. Således vil vi være påvirket af forskellige megatrends i vores opvækst, uanset om vi f.eks. tilhører efterkrigstidens Boomer-generation, Generation Z eller nu den nye Beta-generation.
Megatrends og generationer
Det er lidt forskelligt, hvordan fremtidsforskere, sociologer og diverse analysebureauer datomærker og benævner de forskellige generationer, men nedenstående inddeling er ikke helt skæv om end lidt karikeret. Anderledes kan det næsten ikke være, når man hurtigt beskriver en hel generation.
Generation Y eller Popstars-generationen
Den første ungdomsgeneration, der for alvor er præget af oplevelsesøkonomien, individualiseringen, curlende forældre og muligheden for selviscenesættelse på de første sociale medier som Facebook, er generation Y også kaldet Millennials eller Popstars-generationen, som jeg kalder dem. De er født mellem 1982 og 1994.
Efter de høje fødselsrater siden 2. verdenskrig ramte 1982 lavpunktet og unge fra Popstars-generationen, har fået at vide, at de vil få let til alting; arbejde, uddannelse, bolig etc.
I 2010 var jeg med til at udgive bogen ”Popstars-generationen - nutidens unge, fremtidens arbejdskraft." Vi interviewede en lang række unge om deres drømme for fremtiden og stars-drømmene stod i kø; Kendt hjernekirurg i New York, stjerneadvokat alla TV, helikopterpilot i en krigszone eller bare ”blive kendt.”
Popstar-generationen kan virke meget drømmeriske og MIG-orienterede og har en optimistisk opfattelse af, at de kan blive ALT. Det skyldes blandt andet, at de sad klinet til skærmen, da de første reality programmer så dagens lys med først Popstars og siden X Factor. Det kunne let vække en forestilling om, at man skulle finde sin egen scene og skille sig ud uanset uddannelse og fag.
Unge fra Popstars-generationen vil kunne mærke sin uddannelse og sit arbejde i maven og kunne ”se MIG selv i det.”
Generationen er også blevet kaldt Generation ME af den amerikanske professor i psykologi Jean M. Twenge. Hun mener, at Generation ME netop har det højeste selvværd af alle generationer nogensinde, men at det også er den mest deprimerede generation. Har forældre i bedste mening skabt en sårbar generation, der ikke tåler modstand? Unge, der forventer at være fantastiske, bare fordi de er til? Spørger hun. Hun ser ingen modtendens til individualiseringen og hævder i sin bog ”Generation ME,” at der er en hær af MIG på vej. En hær af små narcissister.
Popstars-generationen er trådt ind på arbejdspladsen med store drømme om at gøre en individuel forskel og forventer individuelle udviklingsprogrammer, ansvar fra dag et, fede titler og oplevelse på arbejdspladsen. De bliver dybt frustrerende, hvis der ikke står en scene-, læs et projekt klar til dem, som de kan træde ind på og shine. På arbejde tænker de groft sagt ikke på pension, men på passion.
Selvom de næppe i traditionel forstand alle sammen kan kaldes unge længere, vil de næppe opfatte sig selv som voksne, men forsætter det drømmeriske ungdomsliv.
En kort beskrivelse af Popstars-generationen kunne være: Det handler om MIG og MINE drømme.
Generation Z eller IGen
Afløseren af Generation ME, kalder Twenge for "iGen," født mellem 1995 og 2011. De kaldes i de fleste sammenhænge generation Z. De er også præget af drømme, og er endnu mere individualistiske men tror, at de skal være 100 % perfekte for at stå distancen og har ikke den samme store tiltro til sig selv. De opholder sig længere i en tilstand af barndom overbeskyttet af deres forældre og er måske endnu mere deprimerede end deres forgængere.
Særlig to ting har skabt et brud i forhold til den drømmeriske Popstars-generation: Finanskrisen og ifølge Twenge; Smartphonen.
Jeg var med til at interviewe unge om deres drømme både før og efter finanskrisen og det ser ud til, at finanskrisen, punkterede de måske lidt urealistiske drømme og skabte en ekstrem performancekultur. ”Det kan godt være, at det bliver svært at nå mine drømme, men jeg gør det bare meget bedre end alle de andre og skal nok nå mine mål”, lød det.
Med Finanskrisen ser det ud til, at vilkårene i det globale konkurrence samfund blev åbenbaret. Du skal kæmpe for at blive til noget og stå distancen på et ustruktureret, omskifteligt, konkurrencepræget og flydende arbejdsmarked. Være fit, omstillingsparat og i evig udvikling fysisk, psykisk og socialt.
En performancekultur, der ydermere kom på speed med de sociale medier, som tidligt blev en del af Generation Z´s virkelighed. En fantastisk mulighed for at danne nye sociale relationer og iscenesætte sig selv, men også til tider også en hård målestok på skønhedsidealer og antal af likes.
Z generationen er med smartphonens indtog fra 2010 blevet suget ind i en digital verden med glitrende billeder, underholdning, influencere og algoritmer til at fastholde dem, hævder den amerikanske psykologiprofessor Jonathan Haidt i sin bog ”Den ængstelige generation - Hvordan vi vendte op og ned på barndommen og skabte en epidemi af mental sygdom.”
De er blevet håndholdt af forældrene, har ikke kravlet i træer, drukket en øl for meget eller har lært af håndtere ansigt til ansigt konflikter. Til gengæld er alverdens ulykker, pornosites, glamourøse Insta foto og mobning suset ind på teenageværelset 24/7. Uden gårdvagter eller forældre, der fattede, hvad der foregik. De er derfor blevet ængstelige, hævder han. De har været overbeskyttede i den virkelige verden og underbeskyttede i den virtuelle verden.
Generation Z kan virke meget MIG-orienterede og stiller krav om evig udvikling på arbejdspladsen, da de ikke vil risikere at gro fast i en sårbar position, hvor de ikke kan komme videre. Opvokset i en tid med fokus på fremdrift og resultater og en opfattelse af, at der er kort mellem succes og total fiasko både i uddannelsessystemer, på arbejdspladsen og det sociale liv.
Derudover har de udsigt til et meget mere løst performanceorienteret arbejdsmarked, hvor de hele tiden skal kunne hævde sig og blive valgt til på projekter.
De tager ligesom Popstars-generationen gerne deres følelser med på arbejde, men kan i modsætning til deres forgængere virke meget skrøbelige og sarte, tyder det på fra de arbejdspladser, jeg besøger.
En rammende beskrivelse af Generation Z kunne være: MIG og MIN performance
Generation Alpha eller TikTok-generationen
De helt unge kalder jeg TikTok-generationen, andre kalder dem Generation Alpha. De er født fra 2012 og frem til i dag, og derfor har du endnu ikke mødt dem på arbejdspladsen, men måske har du nogle derhjemme på børne- eller teenageværelset.
TikTok-generationen er den første generation, der ikke kender livet før sociale medier. De er nærmest vokset sammen med de sociale medier og er ligeglade, hvor de er, bare de har deres smartphone eller iPad ved hånden.
Smartphonen er den digitale navlesnor til alt og bliver ikke bare brugt til passivt forbrug men til selv at skabe indhold. For denne generation kan sætte deres individuelle drømme igennem på TikTok. Spørger du en 10 årig hvad han eller hun drømmer om, kan svare meget vel være at blive influencer, Tik-Tokker eller gamer og gå viralt og tjene en hel masse penge.
Hvor Popstars-generationen måske bare drømte og Generation Z måske var mere passive i konsum af sociale medier, kan generation Alpha så let som ingenting være content creators. Smartphonen er også blevet et aktivt værktøj, hvor de med lidt kreative ideer og visuelle effekter kan iscenesætte sig, være politiske aktive og interagere med hinanden. Vant til at blive filmet og optræde naturligt på skærm.
Generation Alpha betegnes som sociale, globale og mobile og er altid på vej til noget nyt – særligt på skærmen. De er børn af Corona-pandemien og har erfaring med, at ALT lige fra undervisning, til underholdning og sociale relationer lige så vel kan foregå virtuelt. Og så har de lært at vaske hænder, hvilket vi ikke skal kimse ad i forhold til at forebygge fremtidige pandemier!
Meget læring kan foregå på nettet med informationssøgning, inspiration og kreation. Alfa har lært at følge en inspirerende tråd i deres læring fremfor at læse en bog til enden. Dette hjulpet på vej af en ”trial and error” tilgang og den form for læring som kaldes ”hackschooling”, hvor man følger, hvad der er relevant og sjov lige her og nu, fremfor at lære grundviden i et system.
Generation Alpha er endnu ikke trådt ind på arbejdsmarkedet, men vær klar til en generation, der forventer tempo og stimulans og konstant digital søgning af inspiration. At forbyde smartphonen i det daglige arbejde i afdelingen vil være no go. Livet og også arbejdslivet skal være bærbart.
En kort beskrivelse af TikTok-generationen kunne være: MIG og MINE connections.
Megatrends og Generation Beta
Hvad så med den nye generation Beta? Vil deres mindset ligge i forlængelse af de 3 tidligere generationer, eller er der tale om en ganske anderledes generation.
Jeg har selv lige fået et barnebarn i 2025 altså et ultimo Alpha barn og får et mere i form af et de første Betabørn meget snart, og selvfølgelig sker der ikke et brud i tidsånden hen over nytår. Udvikling er oftest glidende, bortset når der opstår noget pludselig uventet som en Corona pandemi, som må kendetegnes som et klassisk wildcard.
Der er to vigtige tilgange til at betragte den nye generation. Dels de megatrends, der må forventes at stå som et baggrundstæppe for deres barndom/ungdom og prægende dannelses år. Dels på hvordan deres forældre; Popstars-generation og Generation Z må forventes at opdrage og håndtere deres børn.
AI, mennesket og serielle kriser
Mange af de megatrends, som har præget deres forgængere, vil formentlige også præge Generation Beta, men derudover er det relevant at fremhæve.
Digitalt integrerede
Om nogen vil generation Beta være udstyret med en digital navlesnor. Udviklingen i forhold til AI og algoritmer eksploderer i disse år. Børn vil i de kommende år næsten have en digital tvilling, der vil give lyd lige fra bleen, over løbende sundhedsmålinger til en lærings Buddy i skolen. AI er ikke noget, der kommer og skal tillæres, det er noget, der er. Vi må derfor tro, at generation Beta bliver digitalt kompetente meget hurtigt og vil grine af mormor, der febrilsk forsøger at opdatere sin iPhone.
The human touch
Netop fordi der sker en naturlig arbejdsdeling mellem rutineopgaver, som kan programmeres eller maskinlæses og opgaver, der kræver ”the human touch”, vil fremtiden sætte fokus på det særligt menneskelige. Generationen skal ikke slavisk indlære viden, men skal udvikle deres AI færdigheder og deres kreativitet, nysgerrighed og sociale kompetencer. Innovation er ikke længere modesmart, det er virkeligt og vigtigt.
Derfor må vi tro, at vi som samfund lægger vægt på, at børn bevarer og udvikler deres nysgerrighed og lærer at samarbejde om fremtidens udfordringer.
Generation Beta står netop overfor nogle udfordringer, som handler om at cope med en række kriser og måske skabe en ny verden.
Serielle kriser
I de senere år har vi oplevet en lang række store og uventede kriser i form af pandemi, krig i Europa, svigtende tiltro til USA og må begynde at tage klimaudfordringerne alvorligt og udvikle nye løsninger.
Det fødes Generation Beta ind i, og selvom de selvfølgelig ikke kan indgå i løsninger fra blestadiet, vil de formentligt blive præget af et tidsånd og forældre, der forsøger at skabe mening i galskaben og finde nye veje.
Vil de skærme for skærmen?
Ser vi på Popstars-generationen og Generation Z som forældre, springer især to ting i øjnene. Dels muligheden for et hyper-optimeret barndomsliv og dels den mulighed, at forældre vil skærme deres børn, fordi de har erfaring med hvor mange blå mærker, man kan få i det ubeskyttede digitale liv.
En optimeret barndom
Jeg er lige ved at forberede en workshop for sundhedsplejersker, og et af de emner, som de ønsker at sætte fokus på, er de usikre forældre.
Unge forældre i dag bliver udsat for et bombardement af oplysninger både fra officielle kanaler og diverse influencere og kan købe alskens gadget for at optimere deres poder fysisk og psykisk.
Tidligere generationer kunne spørge deres mor, min generation kunne spørge sundhedsplejersken, unge i dag har aldrig fred for modstridende og til tider tvivlsomme råd og glansbilleder. Med al den information og perfektion kan der ligge et uudtalt pres på, at man skal sætte sig ind i, hvordan man er den ”rigtige” forælder.
Vil denne tilgang fortsætte, så intet i generation Betas barndom er overladt til tilfældighederne eller vil vi se en modreaktion på perfektionen? Vi ser i dag tendensen til, at unge får nok i forhold til både Insta glansbilleder og performance samfundet og skifter til genbrug og siger pyt. En udvikling der måske startede med Corona pandemien, hvor stilheden og tilbagetrækningen gav tid til refleksioner.
Ligeledes har mange unge har oplevet angst og stress og fået nok. Vi ved det ikke endnu, men man kunne måske øjne en mere pragmatik tilgang til børneopdragelse og dermed lidt mere plads til ustyrligt børneliv.
Digital gårdvagt
Det sidste kan også hænge sammen med, at de unge forældre i højere grad vil være kritiske overfor det digitale liv, fordi de selv har erfaringer med bagsiden.
Er man selv blevet mobbet på nettet, oplevet af få sendt nøgenfoto uopfordret, har følt sig utilstrækkelige i forhold til de smukke filtrende mennesker på Insta eller ligget og rystet af angst over krige og ulykke bragt direkte ind i teenageruniverset, kan man tænkes at træde op som digital gårdvagt for sine børn.
Ud i den virkelige verden?
Haidt mener som sagt, at børn af generation Z er blevet fysisk overbeskyttede og digitalt underbeskyttede og derfor er blevet ængstelige. Vil deres forældre sætte rammer og filtre omring deres børns digitale liv og sende dem ud og klatre træer, have ansigt til ansigt kontakt og mærke verden? Også for at understøtte dem i den kreative udvikling, som verden kalder på i en AI-verden.
Som fremtidsforsker er jeg kun analytiker og er ikke normativ, men lige her vil jeg tillade mig at tilføje et ”må man håbe”. Fremtiden har brug for små mennesker, der tør være kreative, evne at samarbejde og lære at begå sig på godt og ondt i den ”virkelige verden”.
Velkommen til en ny generation
Selv for en fremtidsforsker er det svært at spå om en generation, der endnu ikke er født, men lad os håbe, at de unge faktisk tør og vil have børn - og byde velkommen til en hel masse små dejlige Beta-børn!
Artikler:
OK Boomer – lyt til de unge medarbejdere!
Sådan motiverer du SoMe-generationen!
Foredrag:
Motivation af SoMe-generationen
Fremtidens børn og daginstitution
Bøger:
”Den ængstelige generation - Hvordan vi vendte op og ned på barndommen og skabte en epidemi af mental sygdom.”
Følg mig her: