Megatrend-analyse
Vi identificerer og analyserer de væsentligste megatrends og modtendenser i forhold til netop jeres organisation.
Megatrend-analyse er en enkel metode, hvor vi analyserer effekten af en enkelt eller forskellige megatrends. Hvordan vil jeres organisation blive påvirket af henholdsvis en megatrend og en mulig modtendens?
Megatrends er stærke udviklingstendenser i samfundet, der er så kraftige, at de med ret stor sandsynlighed kommer til at påvirke mennesker, samfund, virksomheder, arbejdspladser etc. Det er helt overordnede og langsigtede tendenser, der ser ud til at række 10 til 20 år eller længere ud i fremtiden. Dette i modsætning til de mere kortsigtede trendbølger, der påvirker f.eks. forbrugeradfærd over en sæson eller i få år.
For ikke at fortabe sig i en bestemt megatrend eller en bestemt retning for fremtiden er det vigtigt at operere med, at både enhver megatrend eller enhver korterevarende tendens har sin modpol. Så mens megatrends er den mest sandsynlige udvikling, er modtendenser et muligt alternativ. Modtendensen kan naturligvis leve ved siden af den overordnede megatrend. Det interessante er dog, hvilken af de to tendenser, der har overordnet indflydelse på de fleste mennesker mest mulig tid og derfor bliver den prægende kraft i samfundet.
Vi identificerer i fællesskab de væsentligste megatrends og modtendenser i forhold til netop jeres organisation. Og drøfter hvilke udfordringer og spillerum det giver jer i fremtiden og i nutiden.
Megatrends og modtendenser kan også mikses og kombineres i forbindelse med opbygning af fremtidsscenarier.
Kontakt fremtidsforsker Anne-Marie Dahl for yderligere information på + 45 40 63 03 70 eller dahl@futuria.dk
Følg mig her: