
Hvad er fremtidsscenarier?
Fremtidsscenarier er en fantastisk metode til at skabe en strategisk dialog om fremtiden og bruge tvivlen som drivkraft
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
I en verden i hastig forandring kan det være nærmest umuligt at forudse, hvordan fremtidens megatrends og modtendenser vil spille sammen og udfordre os. Derfor er det ikke mærkeligt, at flere og flere virksomheder begynder at anvende forskellige strategiske metoder til at håndtere en kompleks fremtid. En af disse metoder er scenariemetoden.
Væk med nutidens skyklapper
Scenarier giver et bud på, hvordan samfundet kan se ud i fremtiden. Hvordan virksomhedernes konkurrencebetingelser kan være, hvilke holdninger og værdier, der vil være mest dominerende blandt mennesker, og hvordan arbejdsmarkedet er indrettet. Det er en tænkt eller konstrueret fremtid, som vi kan bruge i mangel af et bedre bud. En ramme, der gør det muligt at arbejde strategisk i nutiden.
Scenarier er også billeder på forskellige fremtider. Billeder som kan bruges til drøfte, hvilken fremtid vi tror på og ønsker os. Og til at vælge og præge fremtiden.
Når vi taler om fremtid, strategi og udvikling, begrænses vi ofte af nutidens forestillinger og vores organisatoriske placering. Med scenariemetoden tvinges vi ud i en verden, hvor rollerne ikke er fordelt, og hvor nutidens skyklapper ikke hæmmer vort udsyn. Og det er en nødvendig øvelse, hvis vi skal stå distancen i et samfund i hastig i forandring.
Scenariemetoden
Oprindeligt blev scenariemetoden udviklet som en militær planlægningsmetode. Efter anden verdenskrig, var det stor usikkerhed i USA om, hvordan fremtidens krig ville se ud, og hvem fjenden ville være. Derfor forsøgte U.S. Airforce at opstille scenarier for fremtidens krige, og hvilke strategier fjender ville bruge. Siden har mange andre virksomheder taget metoden til sig i forhold til at arbejde med flere bud på, hvordan markedet og kundernes præferencer vil udvikle sig.
Scenarier udvikles ved at gøre brug af megatrends og modtendenser. Megatrends er stærke udviklingstendenser, som ser ud til at fortsætte og få afgørende betydning for samfundet, virksomheder og mennesker. Det kan være tendenser som individualisering, globalisering og øget forandringshast i samfundet. For ikke at fortabe sig i en bestemt retning er det vigtigt at operere med, at enhver megatrend har sin modtendens, og det indimellem kan være særdeles vanskeligt at sige, hvilken tendens der vil være stærkest i et 10-20 års perspektiv.
Scenarier er en konstruktion, en lidt ultimativ fortolkning for at gøre billedet skarpt og adskille scenarierne tydeligt fra hinanden. Perspektivet er ofte 10 år, hvilket forener et ønske om, at det ikke bliver for diffust med en pædagogisk øvelse i at se bort fra nutidens begrænsninger og egen position i dag.
Krav til scenarier
Der findes forskellige scenarietyper og måder at opbygge dem på. For at scenarier skal virke, er der en række krav, der skal opfyldes.
De skal være tydelige, så forskellen imellem dem, træder så skarpt frem, at der er noget at forholde sig til og diskutere.
De må gerne være lidt vilde, men dog ikke så vilde, at de ikke fremstår som en mulig fortolkning af fremtiden.
Scenarierne skal holdes på et overordnet niveau, dvs. billederne skal være gældende for hele samfundet, ikke bare for en bestemt virksomhed eller branche. Ved kun at fokusere på, hvad der er relevant for en konkret branche her og nu, risikerer man at overse vigtige markedsudviklinger, samfundstendenser eller globale tendenser.
Scenarierne skal som udgangspunkt fremstå som lige sandsynlige fremtider, og at de skal alle have både et attraktivt og ubehageligt element. Ellers er der risiko for, at deltagerne for hurtigt stirrer sig blinde på et favoritscenarie.
Antallet af scenarier kan også være afgørende for en god proces. For mange scenarier kan betyde, at man mister overblikket, mens kun at arbejde med to scenarier kan give en tendens til at udvikle en sort/hvid tankegang.
Scenarietyper
Der findes forskellige scenarietyper:
Mainstreamscenarier - eller det mest sandsynlige scenarie for fremtidens samfund og marked - er gode, hvis tiden er knap og formålet alene er en debat om fremtiden.
Åbne scenarier er særdeles velegnede til at arbejde med innovation, produktudvikling eller forandringsparathed og få så mange nye ideer som muligt frem i lyset.
Lukkede scenarier er især effektive, når en virksomhed eller organisation ønsker at spore sig ind på én ønsket retning for fremtiden. Det også være i en fusions- og sammenlægningsproces, hvor to eller flere organisationer skal smelte sammen og finde en fælles vision.
I forbindelse med en scenarieproces drøfter man indgående hvilken scenarietype, der vil være mest velegnet. I længere scenarieprocesser kan det være nyttigt at kombinere de forskellige scenarietyper.
En typisk scenarieproces
En scenarieproces består af nogle typiske faser.
Først skal rammerne for scenarieforløbet sættes op. Der skal drøftes tema for processen, og hvem i organisationen, der skal deltage. Tidsperspektivet i scenarierne skal også drøftes. Udgangspunktet for scenarier vil ofte være 10 år, da det her er muligt at tegne nogle rimeligt realistiske billeder af mulige fremtider. Det gælder om at have et balancepunkt mellem ikke at være for tæt på nutidens perspektiver, men heller ikke så langt ude i fremtiden, at det bliver for uhåndterbart. Det er dog vigtigt at overveje, hvad der passer til den konkrete virksomheds udviklings- eller investeringshorisont.
Det næste skridt er at sætte fokus på hvilke megatrends og modtendenser, der har betydning for virksomheden og for emnet. Først bortvælges de irrelevante tendenser og herefter sorteres de øvrige i sikre og usikre tendenser. De megatrends, hvor der ikke er tvivl om udviklingen, indgår herefter som selvfølgeligheder i alle scenarier. De usikre kort bliver til gengæld de tendenser, der adskiller scenarierne fra hinanden. På den måde bruger man tvivlen som drivkræft.
I dialogen om megatrends vil fremkomme en masse overvejelser og også konkret viden om organisationens virkelighed og fremtidige udfordringer. Dette danner sammen med megatrends og modtendenser baggrund for udvikling af nogle meget konkrete scenarier til brug for dialogen om virksomhedens udfordringer.
Når virksomhedens mulige udfaldsrum for fremtiden således er foldet ud, består den sidste øvelse i at drøfte, hvor virksomheden mener, at fremtiden er på vej hen og hvilken retning, de selv vil arbejde imod. Den forskel, der kan være mellem den realistiske og den ønskede fremtid, kan så danne baggrund for en givtig strategisk dialog omkring ledelse og organisation og en fremtidsorienteret strategiplan.
En grundig scenarieproces strækker sig over nogle måneder med mellem 3-6 møder. Men en 1 eller 2 dags, ja sågar en miniworkshop på 3-4 timer med brug af grundscenarier for eksempelvis fremtidens arbejdsmarked, kunder eller den offentlige sektor giver også altid en spændende dialog og input til at arbejde videre med nye ideer og tiltag allerede i morgen.
Eksempler på tidligere projekter med brug af fremtidsscenarier
Vil du vide mere om en mulig scenarieproces eller scenarieworkshop?
Kontakt fremtidsforsker Anne-Marie Dahl på + 45 40 63 03 70 eller dahl@futuria.dk
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: