Hvad er fremtidsforskning?
Glem alt om krystalkugler og skråsikre prognoser. At arbejde med fremtiden kræver indsigt, nysgerrighed og hang til tvivl
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Kan man overhovedet sige noget om fremtiden, er det ikke bare varm luft? Bare det at kalde sig fremtidsforsker kan lyde fuldstændigt vanvittigt, for hvordan kan man forske i noget, der endnu ikke er her?
Men fremtidsforskning foregår ikke i en krystalkugle og handler ikke om at forudse en bestemt fremtid, tværtimod. Det handler derimod om at forholde sig til åbent, nysgerrigt og tvivlende - og analysere og diskutere de væsentligste megatrends i samfundet.
Forandring og kaffegrums
Ifølge sociolog Hartmut Rosa er acceleration den megatrend, der overtrumfer alle andre udviklingstendenser. Samfundet udvikler sig med en tiltagende hast, og derfor bliver det mere og mere umuligt at planlægge alene ud fra den viden og de statistikker, vi har i dag. Eller som sociolog Ulrik Bech udtrykker det: ”At udlæse fremtiden af nutidens trends og data er lige så problematisk som at læse i kaffegrums.”
Mere end kaffegrums
Fremtidsforskning har intet med kaffegrums eller krystalkugler at gøre, men er én metode til at prøve at forberede sig på fremtiden. Mange virksomheder og organisationer vælger i dag at gøre brug af fremtidsforskning for eksempel i forbindelse med ledelsesstrategi, organisationsudvikling og kunde/borgerinddragelse eller blot som inspiration til at møde fremtidens kunder, borgere og medarbejdere.
Fremtidsforskerens værktøjskasse
Som fremtidsforsker bruger man forskellige fremtidsværktøjer:
Traditionelle statistikker og analyser
Det er vigtigt at holde øje med forskellige statistikker og undersøgelser for at iagttage, både hvordan tingene er i dag, og hvordan udviklingen forventes at blive fremover. For eksempel er det for en kommunes planlægning af plejeboligstrategi vigtigt at have en prognose for, hvor mange ældre der vil være i kommunen i de kommende år eller for en virksomhed at kende sine kunders præferencer her og nu.
Men nutidsanalyser siger kun noget om, hvordan det ser ud i dag og er - om ikke kaffegrums, så et udgangspunkt, som let kan ændre sig i fremtiden. Fremtidens ældre kan have andre ønske om et andet fedt ældreliv og kundernes ønsker kan skifte hurtigt i en tid, hvor vi i stigende grad præges af sociale medier og falder for nye modediller.
Man kan selvfølgelig supplere dataanalyser med gruppe- eller dybdeinterview og stille spørgsmål om forventninger til fremtiden. Blot skal vi også her være opmærksomme på, at nutidens briller kan være fedtede i forhold til en uklar fremtid.
Egentlige fremtidsforsker værktøjer
Med de særlige fremtidsværktøjer megatrends, scenarier og wildcards bevæger vi os ud i analyser, antagelser og ræsonnementer, som ikke kan bevises med data. Det er her, vi skal være åbne, nysgerrige og tvivlende og droppe enhver form for skråsikkerhed. Fremtidsforskning giver intet svar med to streger under, men kan skabe et rum for dialog om fremtiden.
Megatrends
Megatrends betyder store stærke udviklingstendenser, der ser ud til at fortsætte og påvirke udviklingen i samfundet betydeligt. I en sådan grad, at de vil få afgørende betydning for virksomheder, organisationer og mennesker. Det er helt overordnede og langsigtede tendenser, der ser ud til at række 10 til 20 år eller længere ud i fremtiden. Dette i modsætning til de mere kortsigtede trendbølger, der påvirker for eksempel forbrugeradfærd over en sæson eller i få år.
For ikke at fortabe sig i en bestemt retning er det vigtigt at operere med, at enhver megatrend har sin modtendens, og at det indimellem kan være særdeles vanskeligt at sige, hvilken tendens der vil være stærkest i et 10-20 års perspektiv. Læs mere om megatrends
Fremtidsscenarier
Scenarier udvikles ved at kombinere megatrends og modtendenser. Scenarier giver et bud på, hvordan samfundet kan se ud i fremtiden. Det er en tænkt eller konstrueret fremtid, som vi kan bruge i mangel af et bedre bud. En ramme, der gør det muligt at arbejde strategisk i nutiden.
Scenarier er også billeder på forskellige fremtider. Billeder som kan bruges til drøfte, hvilken fremtid vi tror på og ønsker os. Og til at vælge og præge fremtiden. Læs mere om fremtidsscenarier
Wildcards
Et wildcard er en hændelse, der er meget lille sandsynlighed for, vil ske, men hvis det sker, har det store konsekvenser. Det sker pludseligt og voldsomt, over en kort tidshorisont, og der er således ikke mulighed for gradvis tilpasning eller til at vænne sig til situationen. Vi behøver blot at huske, hvor stærkt det gik fra Corona i Wuhan, til det danske samfund stort set blev lukket ned.
Det udfordrende ved wildcards er, at de helt kan ændre vores adfærd og betyde, at en virksomhed pludselig kan være truet på sin eksistens. Samtidig er de stort set umulige at forudse. Det kræver i særdeleshed en fordomsfri, kreativ dialog og en god portion held. Læs mere om wildcards
Forståelse og er rum for dialog
I mine mange år som fremtidsforsker har jeg prøvet at arbejde med alle værktøjer i meget forskellige processer og for forskellige organisationer. Min erfaring er, at selvom det kan være vanskeligt at forlade den sikre nutidstaburet, er de fleste deltagere meget nysgerrige og åbne i forhold til ”se” ind i fremtiden. Fremtiden kan virke overvældende, men får vi sat lidt styr på kaos, bliver det lettere at drøfte mulighederne og håndtere udfordringerne. Ofte hører jeg folk sige, at det at få syn for de mange modsatrettende fremtidstendenser i sig selv kan virke afstressende. På den måde kan fremtidsforskning være med til både at skabe nytænkning og kreativitet og ro og overblik i organisationen.
Workshop med bruge af fremtidsscenarier
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: