Kompetence(r) til fremtiden?
De unge skal ud og agere på et flydende, projektorienteret arbejdsmarked.
Bragt som klumme i Århus Stiftstidende juli 2011
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
28 studenter fra Århus Katedralskole har lige forladt vores have med trut i hornet og høj stemning på vej ud i livet. Men hvilken verden og hvilken fremtid skal de ud i? Hvad skal de arbejde med og hvilke kompetencer må vi håbe på, de har fået med i studenterhuen?
Aktuelt befinder Danmark sig i en økonomisk krise og det kan blive svært at finde et studiejob lige her og nu. På sigt skulle det dog ikke blive et problem, tværtimod. Forældregenerationen har ikke taget sig sammen til at føde tilstrækkeligt med børn til at tage over. Der bliver rift om de unge, når de store årgange forlader arbejdsmarkedet. Med mindre altså, at den økonomiske krise er mere alvorlig end som så. Hvad nu hvis det hele ender i Kina? En ny undersøgelse viser, at mens tidsånden i Vesten er præget af frygt, gæld og recession, er befolkningen i Asien opildnet af håb, vækst og fremgang.
Sorte orakler siger, at vi ganske enkelt for dyre og dovne i Danmark. Helt aktuelt i den nyeste udgave af ulven, eller måske tigeren kommer. Amy Chuas meget omtalte bog ”Kampråb fra en tigermor” er netop udkommet på dansk, og her er nok at blive bange for. For mens vores unger har gået og fjalet med selviscenesættelse, gruppeprojekter og fester med alt for mange øl, er de kinesiske børn blevet holdt i kort snor. De har terpet, trænet og kamprustet sig til fremtidens globale konkurrence.
Mange job vil blive outsourcet til andre lande i de kommende år. Og det handler ikke kun om industrijobs. Også vidensjob, rykker til lande som f.eks. Indien, med masser af veluddannet arbejdskraft til en væsentlig lavere timeløn. Alt hvad der overhovedet på fornuftig vis kan flyttes virtuelt, vil blive det. Derfor skal vi leve af noget andet. Af hitte-på-somhed eller innovation, uanset om det handler om at skabe nye løsninger eller gøre det, vi allerede gør, mere smart. Derfor skal de unge ikke ud og overtage forældrenes job, men agere på et nyt og anderledes, meget mere flydende, projektorienteret arbejdsmarked.
Det bedste bud på de kompetencer, som vi må håbe studenterne har fået med sig, kunne derfor være: God basisviden; man kan ikke være innovativ på baggrund af ingenting. Perfect english, off cause; vi lever i en global verden. De skal have lært at lære, verden forandrer sig hastigt, livslang læring er et must. En sund portion Wikipedia-kritik; kunne sortere i den overvældende strøm af information og vælge ud. Evne at zappe ind og ud på projekter, i fremtiden er det ikke noget, der hedder faste livslange job. Være gode til både iværksætteri og netværkeri; med flydende organisationsstrukturer bliver det vigtigt at kunne sætte sig selv i scene, men også mestre det ypperste teamwork. Noget, der kræver en god portion selvindsigt og følelsesmæssig intelligens, kombineret med interkulturelle kompetencer naturligvis. Mange vil skulle arbejde i andre lande eller have globale kollegaer. Endelig bliver det vigtigt at have sin mentale værktøjskasse på plads, kunne kapere uforudsigeligheden og kende sin egen OFF-knap.
Alt i alt noget af en mundfuld at skulle have med sig i studenterhuen. Men den globale konkurrence bliver skarpere og vi skal kunne spille på en bred pallet af værktøjer og kompetencer. Vigtigst er det dog, at vi bekymrede forældre ikke lader en tidsånd med frygt, gæld og recession følge med som en trist studentergave. Gejst, drømme, kreativitet og glæde ved livet er et både klogere og sjovere udgangspunkt for livet. Og det næres vel bedre af positiv optimisme frem for tristesse – eller for den sags skyld hovedløst terperi og overvågning af en tigermor.
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: