Også ledelse skal ledes!
Når udviklingen raser, kan vi let ty til de seneste overbevisende tilbud på ledelseshylderne for at få styr på kaos. Ledelse handler mere end nogensinde før om at bevare lidt stabilt grus under fødderne.
Bragt i Ledelse i udvikling marts 2019, udgives af DANSK HR
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
En større dansk virksomhed beslutter sig for at skabe en ”agil organisation”. Man fyrer alle mellemledere og beder dem søge jobs som agile coaches, der skal understøtte medarbejderne rundt omkring i organisationen. Baggrunden er råd og vejledning fra et konsulentfirma og helt i overensstemmelse med tidsånden; når alting flyder og verden ”disruptes” i et væk, må også vi være omstillingsparate eller ”agile”, som det nu hedder i managementsprog. Og opfinde nye ledelsesfilosofier i håb om at kunne styre det ustyrlige!
Nutiden skrumper
Vi lever i en hæsblæsende tid, hvor organisationsformer synes forældede, før de er fuldt implementeret og kompetencer og ledelse skal opgraderes konstant. Megatrends som globalisering, digitalisering og individualisering kan i sig selv rykke og rydde op i vante forestillinger om kundepræferencer, markedsbetingelser, arbejdsbegreb og ledelse, men den megatrend, der slår alle, er som en tsunami; Accelerationen. I hvert fald ifølge den tyske sociolog Hartmut Rosa, som mener, at nutiden, som er det tidsrum, hvor vi kan bruge tidligere erfaringer til at træffe beslutninger for fremtiden, bliver kortere og kortere. Udviklingen går ikke bare stærkt, den accelererer og gør, at man kan få følelsen af at stå i kviksand til halsen. Derfor er det ikke mærkeligt, at virksomheder og organisationer griber til nye løsninger, nye konsulenter, nye organisationsformer, og management-busswords skifter pels til hver sæson. Butikken med nye tilbud indenfor ledelsesfilosofi bugner. Snart hedder det agilt, Teal, designledelse, snart skal vi fortælle vores medarbejdere, at vi elsker dem. Det kunne man let gøre sig munter over, hvis ikke det var fordi, det faktisk er vigtigt. Hvis ikke vi finder nye måder at lede på i den flydende fremtid, vil fremtiden lede os.
Er vi evigt på bagkanten?
I den til tider skræmmende bog af politilogen David Runciman ”Sådan ender demokratiet” hævder Runciman, at en af de helt store udfordringer med demokratiet som styreform i en verden i hastig udvikling er, at vi er på bagkant. De udfordringer, vi står overfor globalt med klimaudfordringer, stigende ulighed og migration, er akutte. Demokratiet som styreform er trægt, diskuterende og langsommeligt og slet ikke gearet til at finde de nødvendige hurtige løsninger. Derfor risikerer vi som samfund ikke at kunne skabe de nødvendige nye løsninger, før det er for sent. I de fleste virksomheder og organisationer er det anderledes. Her er det markedsmekanismen og penge, der taler og omstillingsprocesser kræver højest en dialog med bestyrelse, faglige organisationer og medarbejderrepræsentanter. Alligevel kan man godt spekulere på, om vi også her halser bagefter i et desperat forsøg på at udvikle de ultimative nye ledelsesformer og filosofier, der skal sikre bare en vis form for ledelse i en ustyrlig fremtid.
Tvivl nødvendigt
Fornøjelsen ved at være fremtidsforsker er, at der ikke findes klare svar med to streger under – heller ikke når det kommer til den optimale ledelsesfilosofi for fremtiden. Tvivlen er den herlige fætter på vejen, når man skal tolke megatrends og modtendenser og drøfte muligheder og strategier i forskellige fremtider. Personligt arbejder jeg altid med mindst tre oftest fire scenarier for fremtidens samfund og marked, fordi vi ved, at selv den mest sandsynlige fremtid kan blive slået omkuld af en ny megatrend eller modtendens. Et godt eksempel er globalisering. For cirka 10 år siden blev man nærmest kaldt dum, hvis man nævnte glo-kalisering som en mulig modtendens, der kunne bremse den globale konkurrence. Efter de sidste år med Brexit, Trump´s American First strategi og højt spil om handelsrestriktioner mellem USA og Kina, bør enhver eksportvirksomhed kalkulere med et muligt glo-kalt scenarie og have en glo-kal strategi parat.
Få en grundforståelse af fremtiden
Hvordan skal vi så få bare en anelse stabilt grus under fødderne i forhold til ledelse? Et bedste råd vil være at skabe sig en grundforståelse for udviklingen, for de vigtigste megatrends, der påvirker vores kunder, medarbejdere og arbejdsprocesser. Nogle solide frembriller med mulighed for at tune styrken og vinklen. Og så stille de vigtige spørgsmål: Er disruption bare et modeord, eller er vi reelt udfordret af den digitale globale konkurrence og nye platformsøkonomi? I hvor høj grad vil robotter og Big Data luge ud i vores kompetencebehov i de kommende år? Er vores organisation så meningsfuld og innovativ, at de unge fra SoMe-generationen gider arbejde for os? Og ikke mindst; hvilken form for motivation og hvilke ledelsesfilosofier passer til vores virksomhed, vores værdier og vil kunne skabe grobund for et arbejdsmiljø, hvor de dygtige medarbejderne ikke vælger at lade sig smide ud med badevandet i forbindelse med den næste hurtigt implementerede organisationsændring.
Fremtidsbriller og nysgerrighed
Fremtidens ledelse handler i den grad om at lede ledelse. At kunne forstå sammenhænge, og skelne mellem grundlæggende udviklingstendenser og midlertidige krusninger i form af mikrotrends, der skifter med ”moden”. Om at have indblik og overblik og kendskab til hvilke grundpsykologiske eller filosofiske teorier, nye tilbud på konsulenthylderne eller bogreolen hviler på. Dykke nysgerrigt ned i det hele og bevare en kritisk sans og et blik for overordnede værdier, menneskesyn og så selvfølgelig bundlinje. Så et godt fremtidsråd: Sæt dine fremtidsbriller godt fast på næsen, vær åben, nysgerrig og tvivlende og glæd dig til de mange gode, spændende og forskelligartede bud på ledelsesfilosofier i dette nummer af Ledelse i Udvikling.
Workshop om Ledelse i flere fremtider.
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: