Snapchatledelse – motivation af SoMe-generationen
Unge fra SoMe-generationen vil ses og likes, og her er Snapchat ganske enkelt genialt!
Bragt i Århus Stiftstidende juli 2022
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl
Snap: Hej mester, så fik vi banket det køkkenvindue i ude på Mågevej. Snap retur: Godt gået, kæmpe like!
Mester er glad, de unge er glade. Ledelse i øjenhøjde uden at skulle stille sig an som barsk mester, hvilket i øvrigt også ville prelle af på de unge og måske resultere i en sygemelding eller opsigelse.
Unge fra SoMe-generationen vil ses og likes, og her er Snapchat ganske enkelt genialt!
Send en Snap
Eksemplet med køkkenvinduet er konstrueret men ikke ud af den blå luft. For nylig hørte jeg om en tømrervirksomhed, der var begyndt at bruge Snapchat for at motivere de unge medarbejdere. Send en Snap, når I er færdige med opgaven, så jeg kan se, hvor godt det ser ud.
Det havde i den grad givet pote i form af positive effektive medarbejdere, der glæder sig til at vise resultatet til mester. En helt forståelig motivation set i forhold til basal psykologi. Det handler om anerkendelse.
Behovet for anerkendelse
Den tyske professor og filosof Axel Honneth skrev i 1992 bogen ”Kampen om anerkendelse,” der giver god forståelse for, hvorfor vi er som hunde efter likes. Ifølge Honneth kan et menneske ikke vokse og udvikle sit selvværd uden anerkendelse i familien, i sociale relationer og i samfundet.
Det ondeste, et menneske kan blive udsat for at gå igennem et rum uden at blive noteret. Det er næsten bedre at få et æbleskrog i nakken. Er behovet for anerkendelse er kommet ”på speed” med SoMe-generation?
JEG mærker efter
SoMe-generationen er opvokset i en individualistisk følsom tid og er vant til at mærke efter, om livet føles godt. Fortidens faste grupper og strukturer er en saga blot, og man skal gøre sig til for at føle sig som en del af fællesskabet.
Når de sociale cirkler er flyttet ind på de digitale platforme, kan et like være afgørende for at føle sig godt tilpas.
Likes som sukkerstads
Likes er som sukkerstads for hjernen og virker som kokain og speed, hævder den norske antropolog Thomas Hylland Eriksen i sin nyest bog ”Appernes planet.”
Likes giver dig en narkomanisk afhængighed og får dig til at føle dig vigtig og i centrum af alt, hvad der foregår. Men den knappeste ressource i verden er opmærksomhed og det skaber sårbarhed. Får de andre nu flere likes end mig?
Derfor bliver vi som blodigler på andres opmærksomhed. Noget som ikke kun ses i ungdomskulturen
SE dog MIG
På Facebook er der ikke grænser for, hvordan vi voksne har gang i vores selvfremstilling i form af alt fra ”her sidder vi og får en
drink med gode venner” over mindful-betragtninger til fotos af performancecykleri. På karriereplatformen LinkedIn er vi mere ovre i ”det er med stor ydmyghed, jeg kan fortælle, at jer er blevet forfremmet…” eller ”så fik vi med stor succes fremlagt vores projekt…..”
Alt minder ganske meget om de unges mere åbenlyse trutmunde og se min baby eller muller på Instagram. Det hele er det, som Hylland Eriksen kalder for utilslørede bønner om anerkendelse: Se dog i stedet på mig!
All-in på snapchat?
Tilbage til snapchatledelse. Hvis vores hjerne i stigende grad bliver formet til at være ”like-hunting,” og de unge fra SoMe-generationen ovenikøbet er opvokset med sukkerstadsen, hvorfor så ikke gå all in som den benævnte tømmermester?
Vil sosu-elever blive motiveret af at sende snap til deres leder med teksten: ”Så fik vi lavet en ”make over” på fru Nielsens badeværelse og ”Så sidder bleen skarpt”? Ungarbejdere i supermarkedet kan snappe: ”Så fik vi da lige rydder op på lageret”. Og de unge djøffere - min egen faggruppe, ”Se lige en lækker graf over sammenhængen mellem inflation og forbrug af Cola”. Alle flankeret af et foto af MIG.
Giv smartphonen et like
Smartphonen er blevet en forlængelse af os selv, vores betalingsmiddel, parkeringsapp, oplevelses- informations- og kontaktcenter. I følge Hylland Eriksen man kan føle sig nøgen og sårbar uden menneskets pt. bedste ven.
Er tiden kommet til at droppe kampen om at få de unge til at lægge mobilen væk i arbejdstiden og i stedet bruge den konstruktivt? Give den et kæmpe like og indføre noget så simpelt og åbenbart motiverende som Snapchatledelse?
Foredrag: Motivation af SoMe-generationen
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: