Fremtidens ledelse: Megatrends og wildcards
Hvad kan man gøre, når forandringerne blæser om ørerne, og den såkaldte ‘brændende platform’ dukker op uden invitation?
Bragt i Tech Management november 2022
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Pandemier, energikrise, klimakrise og krig i Europa. Det er som om, verden er gået amok i løbet af ganske kort tid. Rammerne for vores liv, vores arbejde og også for ledelse har ændret sig drastisk.
Hvad kan man gribe i og gøre som leder, når forandringerne blæser om ørerne, og den såkaldte ”brændende platform” dukker op uden invitation? En måde er at få indblik i de vigtigste megatrends og forståelse for wildcards og grå næsehorn.
Wildcards – det uforudsigelige
Både Coronapandemien og Ukrainekrigen er wildcards. Wildcards viser sig uventet og voldsomt uden mulighed for gradvis tilpasning. Uanset, hvor kompetent en leder man er, er det umuligt forudsige det næste Wildcard.
Drømmen om fremskridt og fred, som har været til stede siden den kolde krig, er brudt, påpeger, Mikkel Vedby Rasmussen i sin bog ”Krisesamfundet.” Derfor skal man i fremtiden udvikle sine krisekompetencer. Erkende, at man er i krise og lære at navigere, når normaliteten bryder sammen. Fremtidens leder skal ikke være bureaukrat, men krisekrat.
Spot de grå næsehorn
Krisekompetencer er også vigtige for at håndtere grå næsehorn, men her er udfordringerne ikke ukendte. Et gråt næsehorn er en stor og åbenlys fare, som vi længe har kunne se i horisonten. Vi vidste, at den ville angribe os med rasende styrke på et tidspunkt. Vi stod bare stille og ignorerede det. Derfor vokser udfordringerne og trænger os op i en krog, hvor vi må handle hurtigt.
Det er den amerikanske politiske analytiker Michele Wucker, der i sin bog ”The Gray Rhino” introducerer det nye vilde dyr i kriseledelse. Eksempler på grå næsehorn kan være mangel på arbejdskraft (befolkningsprognosen var kendt), klimaudfordringerne og cyberkriminalitet, hvis man har siddet hackertruslen overhørig. En opgave for fremtidens leder er at spotte grå næsehorn i tide.
Megatrends i ledelse
Megatrends er hverken omskiftelige eller vilde. Her handler det om de lange linjer, som ser ud til at pege 10, 20 eller flere år ind i fremtiden. Det kan være individualisering, digitalisering og bæredygtighed.
Med baggrund i megatrends er her tre bud på vigtige emner i fremtidens ledelse:
1. Turbo på grøn omstilling
Den grønne omstilling har været længe under vejs med FN´s Verdensmål som ledestjernen, men pludselig går det stærkt. Ukrainekrigen har udfordret vores forsyningssikkerhed. Nu skal vi lynhurtigt trimme hele organisationen til at bruge mindst mulig energi og udvikle en krisestrategi i tilfælde af ”brown outs,” hvor elektricitet og dermed nettet er begrænset i 3 timer. Der er landet en akut opgave på lederens bord.
2. Rekruttering og fastholdelse
Lige så akut er manglen på arbejdskraft. De små årgange er godt på vej ind på arbejdsmarkedet og de store boomer-årgange tjekker ud. Ledelse i fremtiden handler om at skabe en arbejdsplads som virker tillokkende for de unge i SoMe-generationen, der forventer mening, fleksibilitet og individualitet uden at skylle de ældre medarbejdere ud med badevandet. En attraktiv seniorpolitik er på høje tid, og også en mere inkluderende tilgang til medarbejdere med særlige behov. Der bliver brug for alle på fremtidens arbejdsmarked.
3. Et flydende arbejdsgreb
Coronapandemien har boostet det flydende arbejdsbegreb. Normalt tager det år at ændre arbejdskultur, nu står man som leder med medarbejdere, der har smagt friheden af at arbejde på distancen uden den slidsomme transporttid.
Den britiske økonomi Lynda Gratton forudser i sin nyeste bog ”Den hybride arbejdsplads”, at forventningen til ens arbejdsliv vil blive stærk individualiseret. Ligesom vi er gået fra masseproduktion til hyper-individuelt forbrug, vil vi gå fra faste job og tider til krav om MIN job-pallette. Ledelse kommer i den grad til at handle om at skabe mening, tillid og retning i flydende projekter med løsgående medarbejdere.
Scenarier for ledelse
En konkret måde at gribe fremtiden an på er at anvende fremtidsscenarier. Kombinere megatrends og modtendenser i flere fremtidsbilleder og diskutere, hvilket udfordringer og muligheder, der vil være i de forskellige fremtider. På den måde kan man forberede sig i forhold til fremtidens kunder og medarbejdere. Man kan sågar smide et gråt næsehorn i alle scenarier og se hvad der så sker.
I virkeligheden er der nærmest tale om strategiske krigsspil og scenariemetoden blev da også udviklet af U.S. Air force efter Anden verdenskrig. Her var der stor usikkerhed om, hvordan fremtidens krige ville se ud. Derfor forsøgte man at opstille scenarier for fremtidens krige og for hvilke strategier, fjender ville bruge. Siden har mange andre virksomheder taget metoden til sig og arbejder med flere bud på, hvordan markedet vil udvikle sig. At skabe dialog om flere forskellige fremtidsscenarier og strategiske muligheder kan være en vigtig ledelsesopgave i fremtiden.
Se fremtiden i øjnene
Ifølge den tyske sociolog Hartmut Rosa er den stærkeste megatrend acceleration. Forandringerne kommer i et stadig hurtigere tempo. Man kan let at miste det psykologiske fodfæste, når udviklingen ”udenfor” går stærkere, end det vi reelt kan kapere ”indenfor”. Det gælder for medarbejderen, det gælder for lederen.
Derfor er en vigtig ledelsesopgave at styrke sin psykologiske indsigt og sine krisekompetencer. Have blik for megatrends, holde øje med grå næsehorn, udvikle strategiske scenarier, og lære at holde balancen, når det næste wildcard rammer. Og se den spændende fremtid lige lukt i øjnene.
Foredrag: Megatrends og wildcards i en krisetid
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: