Pixi-bog om formandens rolle
Hvilken rolle har formanden og bestyrelsen i en verden med hastige forandringer?
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
I begyndelsen af året blev jeg bedt om at give et oplæg til et formandsmøde i DIF - Danmarks Idrætsforbund om formandens rolle i fremtiden og samtidig give mit input til en Pixi-bog om de vigtigste fokuspunkter set med fremtidsforsker øjne.
Forandringerne blæser over samfundet med Corona, krig og energikrisen og derfor mener DIF, at det er vigtigt, at formanden og bestyrelsen får forståelse for de væsentligste megatrends og reflekterer over egen rolle og praksis.
Særligt Corona pandemien har gjort det åbenlyst, at vores virkelighed kan ændre sig med et splitsekund også indenfor idrættens verden, hvor aktiviteterne kun i stærkt begrænset omgang kan rykke online.
Pixibogen retter sig mod idrætsverden, men vil formentlig være centrale fokuspunkter for enhver bestyrelse.
Blik for fremtiden
Det fortærskede udtryk, det er svært at spå især om fremtiden og en vis kritisk sans overfor det, man kan kalde krystalkugle-kiggeri bør ikke forhindre os i at få blik for fremtidens tendenser.
Så derfor bør man:
- Etablere et overblik i det spændende kaos. Det kræver bl.a., at man holder sig selv nysgerrig.
- Forstå og reducere kompleksiteten – verden er blevet meget mere sammenhængende og kompleks, men jo mere vi forstår, jo mindre bliver vi væltet omkuld.
- Få forståelse for samfund og udviklingstendenser – både de stærkeste megatrends og mulige modtendenser. Hvordan er ”tidsånden” i fremtiden?
- Forstå at wildcards – det, der sker uventet og hurtigt, kan udfordre og vende tidsånden.
- Lær kritisk tænkning: Det at sortere i tendenser og buzz-ord giver ro i organisationen.
- Lær at spotte grå næsehorn – de udfordringer, som vi kan forberede os på i tide, hvis vi løfter blikket.
- Tænk i flere mulige fremtider eller fremtidscenarier, hvad nu hvis det går i en anden retning….
Samfundsforståelse
Bestyrelsen og formanden agerer i et stadig mere kompleks og sammenhængende samfund. Derfor bør man:
- Få styr på rammer, regler, jura, ansvar, GDPR etc. – det er let at få næsen i klemme
- Forstå sportens rolle i samfundet - hvorfor er der mere fokus på sportens rolle og adfærd også globalt? Tilsvarende i andre brancher skal man have styr på sin rolle, man kan som branche ikke længere isolere sig blandt andet pga. gennemsigtigheden på de sociale medier.
- Forstå det nye mediebilleder, der er kommet på digital speed, med risiko for at blive afsløret og hængt ud i en shitstorm – kommunikative evner er helt afgørende.
- Forstå potentialet i det digitale sociale i forhold til aktivitet og frivillighed.
- Få blik for det nye flydende arbejde – der er ikke længere et skarpt skel mellem arbejde og fritid. Vi skal ikke længere tænke 8-16-agtigt i vores planlægning.
- Få blik for klimatænkning igennem alle led i organisation og praksis – omstilling til bæredygtighed er en forudsætning for alle organisationer i fremtiden.
- Bliv innovationsparat – vi skal hele tiden have næse for nye løsninger!
Generationsforståelse
- Forskellige generationer er opvokset under forskellige megatrends og kan have et ret forskelligt ”mindset” i forhold til motivation.
- Få forståelse for SoMe-generationen – de er børn af deres tid, og vi har selv opdraget dem. Vi påvirkes alle af tidens megatrends, men de påvirker i særdeleshed den unge generation, der ikke ved, at det har været anderledes.
- Forstå kagepersonen. Lagkagehuset kom lidt op at hænge, da de lancerede en kageperson fremfor en kagekone eller kagemand. Mange unge eksperimenterer med deres kønsidentitet i disse år, måske som en forlængelse af individualiseringen. Derfor er det vigtigt at have styr på sine pronominer i form af tiltale med ham, hun, hen, den de etc.
Forstå barnets nye rolle i familien og hvorfor forældre har en tendens til at curle dem. Børn er i stigende grad ”meningen” med fars og mors liv blandt pga. de opbrudte familiemønstre, og børn og unge dannes og uddannes i langt flere år end tidligere. Derfor er far og mor mere direkte med i mange flere år.
Få blik for Stadigvæk-alderen, der er et stort potentiale i fremtidens unge vilde ældre. Vi bliver ældre og ældre og er friskere i flere år. Aldersforskere mener, at vi faktisk har fået en helt nye aldersfase mellem voksen og gammel. Man kunne kalde det Stadigvæk-alderen, en alder hvor man kan det meste stadigvæk og deltager, hvis man oplever respekt og anerkendelse.
Psykologisk forståelse
Verden er blevet mere sammenhængende, foranderlig og kompleks og mange mennesker er udfordret af stress og stress-relaterede lidelser som angst og depression. Det er vigtigt at få basal forståelse for psykologi.
- Få udviklet din krisekompetencer, før den næste krise kommer. Det handler om at lære at erkende, at man er i krise og at navigere, når den kendte verden udfordres
- Forsøg at udvikle din negative kapacitet, at have is i maven, selv når det er svært. Det handler om at kunne tolerere angst, frygt, flertydighed og paradokser. Og forblive i en usikkerhed, så nye tanker og forestillinger kan pible frem. Jo mere man kan kapere det negative, des bedre bliver man til at se muligheder og finde nye løsninger.
- Få psykologisk indsigt. Det følelsesmæssige betyder mere og mere i fremtiden, og de unge generationer er opdraget til at tale om deres følelser.
- Få forståelse for angst og stress i ungdomskulturen, der er mange unge, der har ondt i livet.
- Styrk dine interkulturelle kompetencer, vi lever i en global verden med mange møder på tværs af kulturer. Som minimum erkend, at du er ”inkompetent”, når du møder mennesker fra andre kulturer, og derfor skal vi spørge og lytte.
Vi lever i en omskiftelig tid, og rammerne for vores liv, vores arbejde og også for ledelse har ændret sig drastisk. En måde at tackle forandringerne på er at få indblik i de vigtigste megatrends og forståelse for wildcards og grå næsehorn. Fremtidsforskning giver ingen garantier eller facitlister, men et kig i krystalkuglen kan måske give en forståelse for, hvad der er på vej og meget snart lander i bestyrelsen og på formandens bord.
Artikel: Megatrends og wildcards - Ledelse når den ”brændende platform” dukker op uden invitation
Video: Fremtidens ledelse: Megatrends og wildcards
Foredrag: Megatrends og wildcards i en krisetid
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: