Vilde kort i HR!
Selvfølgelig skal du som HR-chef kunne håndtere konflikter mellem medarbejdere og robotter.
Artiklen har været bragt i HR-Chefen 6, 2015, udgives af DANSK HR
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Du føler dig udmattet og vælger at starte dagen med en fullbody-scanning og rigtig nok; din robusthedschip skal opdateres. Så du er klar ved din wallscreen og der er brug for dine empatiske evner. Nogle medarbejdere er raget uklar med en flok robotter, og så handler det om at få trykket på de rigtige knapper. Derfor må din virtuelle butler igen i dag følge din delehund over til sin tirsdagsfamilie. Lyder det lidt for flippet og langt ude? Det kan være virkelighed, når vi vender de vilde kort i fremtidskabalen.
Lidt længere ude
I fremtidsforskning skelner vi mellem megatrends og wildcards. Megatrends er tendenser, der med stor sandsynlighed vil præge os de næste 10 til 20 år. I scenarieprocesser med virksomheder lægger jeg oftest et 10 årigt perspektiv, så det netop ikke bliver for flippet til, at vi kan komme ned på jorden og handle strategisk i dag. Fokus er altså på den mest sandsynlige fremtid konfronteret med en lang række mulige modtendenser, der kan ændre billedet.
Wildcards derimod, er det usandsynlige. Hændelse, der er meget lille sandsynlighed for vil ske, men sker det, har det store konsekvenser. Det indtræffer pludseligt og voldsomt, over en kort tidshorisont og der er ikke mulighed for gradvis tilpasning. Klassiske wildcards er den 11. september og Berlin-murens fald. Det udfordrende ved wildcards er, at de helt kan ændre vores adfærd og betyde, at en virksomhed pludselig kan være truet på sin eksistens. Samtidig er de stort set umulige at forudse.
Fokus her falder mellem de to stole. Vi skal ikke derud, hvor det bliver helt uforudsigeligt. På den anden side; temaet er de store begivenheder og derfor skal vi skal vi flyve lidt længere ud i krystalkuglen end 10 år. Ikke se på egentlige wildcards, men alligevel vende nogle af de vildere kort, der kan udfordre HR i fremtiden!
Robotkonflikter
Selvfølgelig skal du som HR-chef kunne håndtere konflikter mellem medarbejdere og robotter. Om 20-30 år vil mange af nuværende arbejdsopgaver være overtaget af robotter. På byggepladser vil robotter tage sig af alt fra udgravning til murerarbejde. Indkøb vil ske online med levering af små servicemindede robotter. Hospitaler fyldt af empatiske servicerobotter, og den bedste kirurg er måske en robot.
Robotterne vil blive så ferme og intelligente og endda nogle af dem ligne os selv så meget, at vi vil begynde at tale om rettigheder for robotter. Især hvis de programmeres til at vise empati og have følelser. Har vi selv fået indopereret diverse chips i krop og hjerne, kan man vel også med god ret spørge, hvornår man er mest robot eller menneske. Det lyder lidt vildt, men hvis du tør lade dig udfordre, så find videoen ”Humans Ned Not apply” på Youtube. Det er faktisk vildt!
Her vil du også møde den digitale læge. Måske du foretrækker en ”rigtig” læge lige nu, men vent til du ser hvad Big Data kan! Med information om dine gener, kropsbalancer og tidligere diagnoser kan Big Data Doctor på rekordtid vurdere dit behov for behandling. En almindelig dødelig læge har kun en hjerne og kan ikke sammenstille de store informationsmængder så hurtigt. Utvivlsomt vil der opstå uenighed om analyserne mellem den digitale og den fysiske læge, og så kan der være brug for samarbejdsøvelser og kvalificeret HR på hospitalsgangen. Et konfliktmøde mellem dine medarbejdere og robotter er måske slet ikke så langt væk, som du tror.
Fra CV til Smiley
Hører du til dem, der styrter rundt på landevejen i neonfarvet lycra for at træne til næste ironman? Fortsæt endelig den performanceklare kurs. Det er afgørende at være markedsklar i fremtiden: Fagligt, fysisk, digitalt, socialt og mentalt.
Om 10-20 år vil der være et stort globalt digitalt arbejdsmarked, og så handler det om at gøre sig til. Glem alt om den danske model og overenskomstforhandlinger. Virtuelt arbejde respekterer ikke landegrænser. Arbejde og projekter udbydes på globale portaler, hvor enkeltpersoner eller teams kan byde ind med deres talent og samarbejde digitalt via wallscreens. Alle vil yde deres bedste for at få de afgørende gode scorer og evalueringer, der skal sikre det næste job. På et gennemsigtigt konkurrencepræget arbejdsmarked er du ikke mere end din score på dit seneste projekt. Stop dyrkelsen af dit CV og få dig i stedet en god smiley hver gang.
Som HR-chef skal du være skarp på at udarbejde de rigtige udbud med kompetencekrav, og kunne motivere medarbejdere, der sidder vidt forskellige steder på kloden. Der er ikke megen rutine, plejer og værdifuld erfaring at trække på her.
Det organistionsløse samfund
Er du i hotelbranchen? Så ved du allerede, at airbnb i løbet af få år er blevet verdens største ”hotel” uden af eje en bygning. Er du taxavognmand så ærgrer du dig over Uber, som giver private mulighed for at lege taxa og snuppe din tur. Velkommen til deleøkonomien.
Deleøkonomien er en interessant udfordring for de traditionelle virksomheder og organisationer. For med de nye digitale platforme og sociale medier kan udbud og efterspørgsel møde hinanden direkte uden fordyrende mellemled.
Det centrale i deleøkonomien er ADGANG til ting frem for at EJE. Ifølge The Economist er der næsten ingen grænser for, hvad vi vil dele i fremtiden. Bolig, bil, boremaskiner, tjenester og hund, hvilket allerede er muligt på DogVacay.com.
At låne og dele er ikke nyt – vi kender det fra andelsbevægelsen og grundejerforeninger. Det nye er, at det er muligt at skabe kontakt og tillid - også med folk man ikke kender, via ratingsystemer, hvor udlåner og låner kan vurdere hinanden efterfølgende. Nogle steder er det muligt på forhånd at tjekke en låner ud på Facebook og se, om personen kender ens venners venner. Måske du ligefrem får større tillid via Facebook end til de ”faceless” virksomheder?
Kan digitale platforme og sociale tjenester helt overtage visse brancher, eller i hvert fald gøre det svært for de professionelle at opretholde et levebrød? I det store fremtidsperspektiv vil deleøkonomi måske ligefrem delvis erstatte traditionel markedsøkonomi. Et organisationsløst samfund og hvad mon så er din rolle som HR-chef?
Det vilde samfund
Du befinder dig allerede i et komplekst og hurtigt omskifteligt samfund, det bliver bare vildere i fremtiden. Dels i det nære, med skilsmisser, flydende arbejdsforhold og evig faglig og mental optatering. Og dels i det samfundsmæssige med udfordringer som klima, flygtningestrømme og international terrorisme. Der er ingen faste pladser eller sikre zoner. En bølge af uro kan ramme dit sind. Og dine kompetencer som HR-chef.
Globalisering, digitalisering og individualisering har givet mennesket ufattelig mange herlige muligheder. Men måske også en angst for at gå glip af noget eller træffe de forkerte valg. Og blik for en masse globale og komplekser udfordringer, som den enkelte ikke har en chance for at påvirke.
I en scenarieproces omkring fremtidens klima og rent drikkevand forudså vi tre scenarier eller mulige reaktioner på udfordringerne i et 30-100 års perspektiv: Vil vi sætte vores lid til, at videnskaben og teknologien finder nye veje med bl.a. omdannelse af havvand til drikkevand og derfor ikke bekymre os? Vil vi begejstres over de nye mulige innovative perspektiver i mere vand i bybilledet og kloakturisme i tørkeperioder? Eller vil vi blive grebet af angst og kræve sikkerhed for en sikkerheds skyld og kun drikke vand fra flaske?
Vi kan spotte konturerne af fremtidens udfordringer og mulige teknologier, men det er mennesket eller psykologien, der oftest er den afgørende faktor. Hvordan vil vi reagere på de store bølgeskvulp i fremtiden? Vil vi acceptere nye teknologier? Blive skræmte eller tør vi rejse med på de nye muligheder?
HR robot?
Særligt når vi se på de mere vilde kort i HR, er det med stor usikkerhed og plads til tvivl og diskussion. Men, at vi som mennesker og medarbejdere er udfordret af samfundets udviklingshastighed, er nok utvivlsomt, i hvert fald spås stress, at blive en af de helt store udfordringer også i fremtiden. I en omskiftelig tid er de gamle kort forældede og de nye, vi skal navigere efter, bliver aldrig helt færdige, men ændrer sig hele tiden. Derfor har du som HR chef en meget central rolle i fremtiden med at skabe øer af ro i kaos og håndtere stressede medarbejdere. Det er en central opgave at sætte dig bredt ind fremtidens udfordringer, så du kan være med til at tolke og oversætte de nye signaler.
Så lad dig ikke skræmme og glæd dig til at jonglere med fremtidens mange vilde kort i HR. For lige præcis DIT job kan vel ikke outsources til en robot?
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: